Workshop keramiek: Raku stoken

Workshop keramiek: Raku stoken

Dit is een workshop van twee dagen; 1 vrijdag in Utrecht en 1 vrijdag in Gouda. Op de eerste dag maak je bij de Volksuniversiteit Utrecht een eigen werkstuk van raku klei. Dit wordt biscuit gestookt voor je naar Gouda gebracht. Daar is de stookdag op het bijzondere terrein GOUDasfalt (er is voldoende gratis parkeerplek).

Raku is een speciale stooktechniek waarbij we in een grote ton met een gasbrander de klei relatief snel tot boven de 1000 graden verhitten, en deze er letterlijk gloeiend heet uithalen met een tang om snel af te koelen waardoor barstjes of patronen ontstaan. Raku stoken geeft altijd verrassende effecten op je werkstuk. Craquelé zoals op de mooie Japanse saké setjes, glanzende kleuren of juist mooie donkere vlakken van het vuur.  En: direct resultaat! Je neemt je werkstuk dezelfde dag meteen mee naar huis.

Zelf lunch meenemen op beide dagen.

Dag 1: Keramiek maken (Utrecht): van 9.30 tot 12 uur, lunch (zelf meenemen) van 12 tot 12.30 uur, en 12.30 tot 15 uur werkstuk afronden

De weken erna wordt het gedroogd en gestookt

Dag 2: Raku stookdag (Gouda): van 10 tot 12.30 uur ontvangst met koffie/thee/lekkers en korte uitleg & glazuren van de meegebrachte werkstukken met raku glazuren. Terwijl deze drogen zetten we de raku oven klaar en kun je wat eten (lunch zelf mee brengen of op het terrein kopen). 13.30 tot 16 uur buiten stoken we enkele keren de raku oven. 16 tot 17 uur boenen en bewonderen van je eigen werkstuk en opruimen.’’

2 lessen van 5,5 uur:

Vrijdag 14/06/2024 - 09:30 uur.
Vrijdag 05/07/2024 - 09:30 uur.

Fenna ter Haar