Docent Techniek & Wetenschap

Sander van der Krol

Mijn passie voor wetenschap zit niet alleen in dingen zelf doen, maar ook in goed luisteren naar andere wetenschappers, meedenken en vragen stellen.

Voor mijn studie Moleculaire Wetenschappen in Wageningen studeerde ik af op planten- en insectenvirussen. In die tijd was werken met DNA erg in opkomst en daarom kwam ik bij de sectie Genetica terecht van de VU Amsterdam. Ik deed daar onderzoek naar de bloemkleuren in Petunia's. Na mijn promotie ben ik gaan werken bij Rockefeller University in de Verenigde Staten. We deden in een kleine plantenkas op de 38ste verdieping tussen de wolkenkrabbers van Manhatten onderzoek naar de regulatie van genactiviteit (bijvoorbeeld naar genen die een rol spelen bij het maken van de bloem). Ik ben terug naar Nederland gekomen toen ik een positie als Universitair Hoofddocent bij de vakgroep Plantenfysiologie aan Wageningen Universiteit kreeg aangeboden. Daar heb ik meer dan 30 jaar onderzoek gedaan; o.a. door gebruik te maken van lichtgevende planten.

Ik heb het geluk gehad dat mijn kennis en ontdekkingen in diverse gebieden een toepassing hebben gevonden.Wat ik leuk vind aan onderzoek is het delen van kennis in krantenartikelen, op de radio of tv of op congressen over de hele wereld. Een van die leuke herinneringen is aan een wetenschapswedstrijd van RTL, waarin ik twee kinderen (9 en 11 jaar) zelf een proef liet uitvoeren om lichtgevende planten te maken.

Hoewel ik nu officieel met pensioen ben, beleef ik nog veel plezier aan het begeleiden van de laatste promovendus. Ook ben ik nog steeds betrokken bij een kunstproject dat is voortgekomen uit mijn werk aan lichtgevende planten.

Sander van der Krol
Dit zijn de cursussen die ik bij de Volksuniversiteit geef: