Klaas Schonenberg
Docent Techniek, kunst en wetenschap

Klaas Schonenberg

Fascinerend dat er wezens op aarde zijn die zich van zichzelf en hun omgeving bewust zijn en in staat zijn hun kennis te beschrijven en te delen.

Mijn naam is Klaas Schonenberg en ben een gepensioneerd docent natuurkunde. Na een inspirerende loopbaan in het onderwijs geeft het mij veel voldoening om cursussen voor volwassenen te verzorgen. Mijn loopbaan begon aanvankelijk in de jeugdzorg, waar ik onder meer als groepsleider in de kinderpsychiatrie heb gewerkt. Daarna werd ik coördinator en leerkracht van een door ouders en leerkrachten opgerichte school in Amsterdam. Na zo’n negen jaar heb ik mij omgeschoold tot docent natuurkunde, omdat de exacte kant van onze kennis over de natuur en de wetmatigheden daarin mij steeds meer interesseerden. Als natuurkundedocent heb ik lesgegeven aan anderstalige volwassenen, die naast het Nederlands ook algemene of beroepsmatige taal en kennis van biologie, natuurkunde en scheikunde nodig hadden. Ook heb ik mij in die tijd intensief beziggehouden met vernieuwing van het volwassenenonderwijs. Na een paar jaar lesgeven aan een middelbare beroepsopleiding was ik de laatste tien jaar van mijn beroepsleven natuurkundedocent op een scholengemeenschap en heb daar voornamelijk lessen verzorgd in de bovenbouw havo en vwo. Ook daar kijk ik met plezier op terug.

Vanuit mijn interesse in zowel de natuur als de kennis die de mens over zichzelf en de natuur ontwikkelt, verzorg ik twee verschillende cursussen.

Met de cursus De opkomst van de moderne natuurkunde wil ik de cursisten een kijkje laten nemen in de ontdekkingen die aan het begin van de 20ste eeuw werden gedaan en die niet verklaard konden worden door de destijds bestaande natuurkundige theorieën. Deze ontdekkingen waren voor de toenmalige natuurkundigen echte hersenkrakers. Via veel gekraak zijn ze stapje-voor-stapje verder gekomen en ontstonden nieuwe theorieën: de kwantummechanica en de relativiteitstheorie. Ik vind het fascinerend om te zien hoe vanuit nieuwe waarnemingen nieuwe inzichten ontwikkeld worden. Daar wil ik de cursisten in meenemen.

De tweede cursus, 13,7 miljard jaar in een notendop,heb ik ontwikkeld vanuit mijn eigen nieuwsgierigheid naar hoe kennis is ontstaan. Hoe is het zover gekomen dat er wezens op aarde rondlopen die zich bewust zijn van hun eigen bestaan en de wereld om zich heen, en hun kennis uitbreiden door zichzelf en hun omgeving te onderzoeken? Mijn zoektocht bracht mij steeds verder terug in de tijd, zodat de cursus begint bij het allereerste begin: het ontstaan van de elementen, elementen waaruit ook ons lichaam is opgebouwd. Met deze cursus wil ik de cursisten de belangrijkste aspecten van deze ontwikkelingen tonen en laten zien hoe voorafgaande ontwikkelingen de opvolgende ontwikkelingen hebben mogelijk gemaakt, vanaf de elementen, via moleculen naar eenvoudige cellen en uiteindelijk naar complexe gehelen zoals onze hersenen. Hersenen waarmee wij bewust kunnen nadenken.

Klaas Schonenberg
Dit zijn de cursussen die ik bij de Volksuniversiteit geef: